چچ

آثار خوب ، بد و یا مخرب شبکه های اجتماعی عمومی در محل کار

شبکه های اجتماعی به طور قابل توجهی شیوه ارتباط مردم در خانه و محل کار را تغییر داده اند. علاوه بر این، پلتفرم‌های شبکه های اجتماعی فرصت خوبی برای کسب و کارها از نظر روابط عمومی، جذب نیرو، یادگیری سازمانی و ارتباطات داخلی و خارجی فراهم می کنند. در این مقاله به گوشه ای از مزایا، معایب و گاهی آثار مخرب آن می پردازیم.

آثار خوب ، بد و یا مخرب شبکه های اجتماعی عمومی در محل کار

۸۲ درصد از کارکنان معتقدند که شبکه های اجتماعی می توانند روابط کاری را بهبود بخشند و ۶۰ درصد نیز معتقدند که این رسانه ها می توانند به تصمیم گیری بهتر کمک کنند. در عین حال، کارفرمایان شبکه های اجتماعی را قاتل بهره وری می دانند به همین دلیل ممکن است تعداد زیادی از کارفرمایان دسترسی به پلتفرم های شبکه های اجتماعی عمومی در محل کار را مسدود کنند. حقیقت امر این است که معرفی شبکه های اجتماعی در محل کار می تواند تصمیم نسبتا دشواری باشد اما نحوه پیاده سازی آن می‌تواند همه چیز را تغییر دهد. در واقع به جای دادن دسترسی کامل به پلتفرم شبکه های اجتماعی (که می تواند برای کارکنان کمی حواس پرت کننده باشد)، شما می توانید روی تعاملات اجتماعی تمرکز کنید و دسترسی را تنها به کارکنان شاغل در شرکت محدود کنید.

مزایا و معایب شبکه های اجتماعی در محیط کار

مزایای شبکه های اجتماعی در محیط کار

۱. به کارکنان اجازه می دهد استراحت ذهنی لازم را داشته باشند

براساس یک نظرسنجی، دلیل اصلی استفاده بیشتر کارکنان از شبکه های اجتماعی در محل کار، فاصله گرفتن از تمام استرس های شغلی است. شبکه های اجتماعی به مردم راه گریزی به دنیای دیجیتال می دهند. درواقع به آن‌ها اجازه می‌دهد تا هر چیزی که می خواهند را ببینند، بدون اینکه مجبور باشند بیرون از دفتر کارشان راه بروند یا به اتاق استراحت بروند.

2. بهبود تعامل کارکنان

اعطای دسترسی کارکنان به رسانه های اجتماعی، اعتماد به نفس آن ها را تقویت می کند، باعث می شود احساس ارزشمندی کنند، خلق و خوی آن ها را تقویت می کند و تعامل کارکنان را افزایش می دهد. وقتی کارکنان بدانند که کارفرمایانشان به آن‌ها اعتماد دارند، این اعتماد مستقیما به کار بهتر تبدیل می شود چرا که کارکنان نسبت به کاری که انجام می دهند و مدت زمانی که در شبکه های اجتماعی سپری می کنند، احساس مسئولیت و پاسخگویی بیشتری دارند.

بیشتر بخوانید: 9 ایده برای توسعه مشارکت و تعامل کارکنان

۳. تقویت پیوندهای تیمی و روابط کاری

شبکه های اجتماعی می توانند مکالمات گاه گاه بین همکاران را تشویق کنند و به ایجاد روابط سالم در محیط کار کمک کنند. این شیوه ساده ترین و سریع ترین راه برای تشویق کارکنان به تعامل با همکاران خود حتی پس از کار است. از آنجا که این یک روش طبیعی برای ایجاد ارتباطات است، می تواند به بهبود رفاقت و پیوند تیمی در سازمان کمک کند.

معایب شبکه های اجتماعی در محیط کار

۱. کاهش بهره وری

افراط در هر چیزی می تواند خطرناک باشد و این شامل شبکه های اجتماعی نیز می شود. به طور متوسط مردم روزانه حدود ۲ ساعت و ۲۳ دقیقه را در شبکه های اجتماعی سپری می کنند. اگر کارکنان شما حتی نیمی از این زمان را صرف گشت و گذار در شبکه های اجتماعی در طول ساعات کاری کنند، می تواند بهره وری آن ها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. محتوای زیادی در شبکه های اجتماعی وجود دارد و هر لحظه محتوای جدیدی در آن‌ها آپلود می شود، این راه آسانی برای سقوط در مارپیچ و معتاد شدن به شبکه های اجتماعی است.

۲. شبکه های اجتماعی باعث سقوط می شوند

شبکه های اجتماعی می توانند هم اعتبار شما را بسازند و هم اعتبار شما را بشکنند. پست ها یا نظرات غیرمسئولانه می‌توانند به سرعت ویروسی شوند و خشم عمومی ایجاد کنند. پیش از این موارد زیادی وجود داشته که افراد به دلیل بی ادبی، تحقیر و توهین در شبکه های اجتماعی از کار خود اخراج شده اند که می تواند حاشیه های زیادی را نیز برای خود شرکت به همراه داشته باشد.

۳. باعث حسادت در میان کارکنان می شوند

مردم معمولا چیزهای شخصی زیادی را در شبکه های اجتماعی پست می کنند - ماشین جدید، خانه جدید، یک قطعه جواهر جدید، یا یک تعطیلات بزرگ. دیدن همه این چیزها می تواند باعث حسادت افراد شود که به نوبه خود می تواند روحیه کارکنان و ارتباطات تیمی را کاهش دهد و تاثیر مستقیم بر کارایی تیم داشته باشد.

بیشتر بخوانید: مخاطرات بکارگیری شبکه های اجتماعی عمومی مانند واتساپ، تلگرام، سروش، ایتا، آیگپ برای تعاملات سازمانی

شبکه های اجتماعی چگونه بر بهره وری و طرز فکر کارکنان تاثیر می گذارند

شبکه های اجتماعی تمام زندگی ما را تحت تاثیر قرار می دهند چرا که زمان زیادی را صرف آن می کنیم. اگرچه رسانه‌های اجتماعی با هدف کمک به مردم برای برقراری ارتباط و به اشتراک گذاری دیدگاه ها ساخته شده اند، اما اکنون همه چیز حول خلق و مصرف محتوا با یک سرعت فوق العاده می گردد. همیشه یک هشتگ جدید، یک شایعه جدید وجود دارد و هر بار که آن را باز می کنید یک بحث جدید در انتظار شما است.

طبق یک مطالعه ، کارکنانی که از شبکه های اجتماعی برای تعامل با همکاران خود استفاده می کنند، انگیزه بیشتری دارند و اغلب در محل کار به ایده های نوآورانه می رسند. از سوی دیگر، وقتی کارکنان با افراد خارج از شرکت خود تعامل می کنند، انگیزه کمتری پیدا می کنند و ابتکار عمل کمتری در کار از خود نشان می دهند. این مطالعه به وضوح نشان می دهد که تاثیر شبکه های اجتماعی بر کارکنان واقعا به این بستگی دارد که با چه کسی تعامل دارند. کارکنانی که مستقیما با همکاران خود در تعامل هستند، می توانند تجربیات کاری معنادار خود را به اشتراک بگذارند و ایجاد کنند، اما آن هایی که با متخصصان خارج از سازمان خود ارتباط برقرار می کنند، در محل کار بی ثمر و حواس پرت هستند.

یافتن جایگزینی سالم برای شبکه های اجتماعی در میان کارکنان و تیم ها

واضح است که سازمان ها به روشی برای تشویق مکالمات گاه به گاه میان کارکنان خود نیاز دارند اما دسترسی به رسانه‌های اجتماعی کامل نه تنها می تواند بهره وری را مختل کند بلکه می تواند تعامل و حفظ کارکنان را نیز کاهش دهد. ارتباط آنلاین برای کارکنان خوب است، اما روی کار نیز باید تمرکز داشته باشند. پلتفرم های شبکه های اجتماعی تنها می توانند یک راه حل موقت برای شرکت ها باشند تا کارکنان را به تعامل با همکاران خود و به اشتراک گذاری افکار خود به صورت آنلاین تشویق کنند. اگر به زودی به یک جایگزین سالم روی نیاورید، اثرات منفی شبکه های اجتماعی را در سازمان خود مشاهده خواهید کرد که همواره کارایی و ارتباط تیمی را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به همین دلیل است که سازمان ها باید به جای دسترسی بی وقفه به پلتفرم های رسانه های اجتماعی، بیشتر روی تعاملات اجتماعی تمرکز کنند.

بیشتر بخوانید: شبکه اجتماعی سازمانی چیست؟

یک جایگزین سالم برای تشویق تعاملات اجتماعی، یک «پلتفرم محیط کار دیجیتال» است که به کارکنان اجازه می‌دهد به راحتی شبکه سازی و همکاری کنند. بزرگ ترین مزیت یک محیط کار دیجیتال این است که به هیچ کس خارج از سازمان دسترسی ندارد. کنترل های دسترسی، به شما اجازه می دهد تصمیم بگیرید که چه کسی باید به کدام بخش های پلتفرم دسترسی داشته باشد.

کارکنان در یک محیط کار دیجیتال می توانند نظرات خود را به اشتراک بگذارند و بدون هیچ مشکلی درباره پروژه های مهم بحث کنند؛ زیرا این پلتفرم تنها توسط کارکنان داخل شرکت قابل دسترسی است. همچنین امکان ایجاد کانال های ارتباطی خصوصی در محیط کار دیجیتال وجود دارد تا در صورتی که روی یک پروژه محرمانه کار می کنید، مکالمات را محدود به تیم خود نگه دارید.

اگر مکان واحدی برای مدیریت تمام وظایف کاری، اسناد و مکالمات وجود داشته باشد، کارکنان درگیر اپلیکیشن‌های متعدد نخواهند شد و داشتن مکالمات متنی برای آن ها ساده تر می شود. از همه مهم تر، حواس کارکنان با پست‌های ویروسی تصادفی یا شایعات آنلاین پرت نمی شود که می تواند به آن ها در تمرکز بهتر در محل کار کمک کند. یک محیط کار دیجیتال تمام مزایای شبکه های اجتماعی را به کارکنان می دهد اما با محدود کردن آن به سازمان، تمام معایب و حواس پرتی های شبکه های اجتماعی سنتی را کاهش می دهد.

کولتفرم : پلتفرم محل کار دیجیتال که همکاری اجتماعی را پرورش می دهد

شبکه اجتماعی سازمانی کولتفرم یک پلتفرم محیط کار دیجیتال است که با ایجاد یک محیط متمرکز برای کارکنان، شرایط همکاری، ارتباطات و مدیریت کارهای روزمره و همکاری های اجتماعی را آسان‌تر می کند. این سیستم امکانات مدیریت پروژه، ذخیره‌سازی ابری متمرکز، مخزن دانش و همچنین کانال های ارتباطی خصوصی و عمومی را ارائه می دهد.

شبکه اجتماعی سازمانی

درخواست جلسه مشاوره و دموی آنلاین

ایجاد اکانت رایگان

کولتفرم با تمرکز بر تعاملات محتوا محور (contextual collaboration )به ساده سازی ارتباطات، پروژه ها، فرایندها، وظایف و موارد درون-سازمانی کمک می‌کند. این یک اپلیکیشن همه کاره است که تمام کارکردهای از هم گسیخته یک کسب وکار را به هم متصل می کند و به کارکنان شما اجازه می دهد تا به شیوه ای موثرتر و کارآمدتر با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و همکاری کنند.

مترجم: نسرین اسکندریان
اجازه انتشار: قید نشده
نوع: ترجمه
آدرس وب سایت: https://kissflow.com/digital-workplace/collaboration/social-media-in-the-workplace/
آدرس کوتاه شده: