چچ

راهکارهایی برای تقویت عملکرد تیم(قسمت اول)

تعامل و همکاری در محیط کار می‌تواند باعث نوآوری، افزایش بهره وری و رضایت تیم شود.ما می توانیم با توانمندسازی تیم‌های سازمان در مقوله ارتباطات و همکاری با یکدیگر، به رشد بهره وری کمک کنیم. تعاملات در محل کار، کار گروهی را به سطح بعدی می‌برد، و این قابلیت به هم‌تیمی‌های شما اجازه می دهد تا مهارت ها، استعدادها و ایده های خود را برای رسیدن به یک هدف مشترک به اشتراک بگذارند. وقتی کار به درستی انجام شود، تعامل در محیط کار می تواند تاثیر مثبتی بر تیم و سازمان شما داشته باشد. مشارکت و همکاری می تواند کارایی، نوآوری و روابط تیمی را بهبود بخشد. در این مقاله ما مزایا و چالش‌های یک فضای کاری تعاملاتی را بررسی می کنیم. اینکه در تیم کاری تعاملاتی خود باید به دنبال چه مهارت هایی باشیم و چگونه می توانیم از آن‌ها برای ایجاد یک محیط کاری نوآورانه و مثبت حمایت کنیم.

راهکارهایی برای تقویت عملکرد تیم(قسمت اول)

تعاملات تیمی در محیط کار چیست؟

تعاملات تیمی سنگ بنای ایجاد هم افزایی تیمی است، زیرا تیم های تعاملاتی برای بیان ایده‌های جدید، به اشتراک گذاشتن دانش و تکمیل پروژه های دشوار، با یکدیگر همکاری می کنند. به بیان ساده تر، یک تیم تعاملاتی ، تیمی است که دستاوردهای جمعی آن بیش از آنچه اعضای تیم به تنهایی کسب می کنند، می باشد. بسته به نقش شما، همکاری تیمی در محیط کار می تواند متفاوت به نظر برسد:

  • برای رهبران تیم، تعاملات تیمی می‌تواند به آنها کمک کند تا کارها را به گونه‌ای به کارکنان تخصیص دهند تا گزارش‌های مستقیم آنها را شفاف کند، مجموعه مهارت ها را گسترش دهد و به آن ها در پیشبرد کارشان کمک کند.
  • به عنوان یک فرد در تیم،همکاری و تعامل به شما کمک می کند تا ارتباط موثرتری با تیم خود برقرار کنید و برای رسیدن به اهداف تیم با یکدیگر همکاری داشته باشید.
  • برای اعضای تیم های چند تخصصه، تعاملات تیمی برای اطمینان از اینکه کار به آرامی پیش می رود، حیاتی است. بدون داشتن یک راه مشخص برای تعاملات و برقراری ارتباط، تیم شما ممکن است به بن بست برسد و کار با سقوط در میان شکاف‌ ارتباطی، به پایان برسد.

تعاملات سازمانی موثر چگونه به نظر می رسد؟

در اینجا به چند مثال از چگونگی انواع تعاملات سازمانی در محیط کار اشاره می کنیم:

  • ایده های جدید گروهی: بهترین مثال از تعاملات موثر، یک جلسه ایده پردازی خوب است. این تمرین به همه اعضای تیم اجازه می دهد تا با طرح راه حل های نوآورانه برای مشکلات پیچیده، ایده های خود را بیان کنند و از پروژه بهره مند شوند.
  • تیم های متنوع: همه اعضای تیم شما متفاوت هستند و هر تیمی چیزی منحصر به فرد برای شما به ارمغان می آورد. ساختن تیم های فراگیر با طیف وسیعی از استعدادها، سطح مهارت ها و زمینه ها (فردی و حرفه ای) تعاملات تیمی شما را تقویت می کند.
  • ارتباط صادقانه و بحث های باز: برای اینکه تیم ها بتوانند به طور موثر با یکدیگر تعاملات کنند، باید مایل به پرسیدن سوال یا بررسی نکات خاص باشید، و یا حتی مخالفت کنید تا کار پیشروی کند. اگر چه ارتباط باز و صادقانه همیشه آسان ترین و راحت ترین نوع ارتباط نیست، اما ایجاد یک تیم تعاملاتی به معنای تعاملات برای ساخت راه حل های بهتر، گوش دادن به دیگر اعضای تیم و مشارکت با یکدیگر در راستای اهداف شما است.

بیشتر بخوانید:نرم افزار ارتباطات سازمانی و تعامل سازمانی (Collaboration) چیست؟

ارزش‌های کلیدی تیم های تعاملاتی

تیم های تعاملاتی موفق بر ارزش های ذیل تکیه می‌کنند:

  • شفافیت: ارتباط شفاف، کلید اصلی است. اگرچه ممکن است تیم شما بر سر همه چیز به توافق نرسد، مهم این است که نظرات، ایده ها و اولویت ها را به روشنی منتقل کنید تا از درگیری ها و سو تفاهم های غیرضروری جلوگیری کنید.
  • کارایی: میزان تعاملات تیم شما لزوما با میزان زمانی که اعضا با هم سپری می کنند، ارتباط ندارد. همه چیز درباره چگونگی استفاده از زمان است. جلسات یا گزارش ها را کوتاه نگه دارید و به هم تیمی های خود کمک کنید تا کار خود را به موقع انجام دهند.
  • مثبت نگری: همه پروژه های تیمی به راحتی پیش نمی روند. تیم هایی که بتوانند شکست را کنار بگذارند و پروژه جدیدی را با نگرش مثبت شروع کنند، تعاملات را به یک موفقیت بلندمدت تبدیل می کنند.
  • اعتماد: اگر می‌خواهید اعضای تیم شما ایده ها و مهارت های منحصربه فرد خود را ارائه دهند، باید احساس امنیت کنند. مطمئن شوید که اعضای تیم می‌دانند که شما به آن ها علاقه دارید و به توانایی های آن ها ایمان دارید.
  • پاسخگویی: با تیم خود وارد مذاکره شوید و مطمئن شوید که همه خود را در قبال کارشان مسئول می دانند اگر کسی مهلت های زمانی را از دست داد یا کیفیت کاری که از او انتظار می رود را ارائه نداد، سعی کنید مسئله را پیدا کنید و از او حمایت کنید تا بتواند در آینده به اهداف خود برسد. به یاد داشته باشید که یک تیم متنوع می تواند عملکرد یک پروژه را تقویت کند. سطوح مهارت و شخصیت های مختلف عالی هستند، اما تعاملات موفق تنها زمانی امکان پذیر است که همه اعضای تیم این ارزش ها را بپذیرند.

11 روش برای تقویت تعاملات تیمی

حالا که می‌خواهید یک تیم تعاملاتی بسازید، چطور باید شروع کنید؟

تقویت تعاملات تیمی به سادگی چرخاندن یک سوئیچ روشن/خاموش نیست. برای توسعه این مهارت مدیریت پروژه نیاز به فداکاری و تمرکز دارید. اما اگر آماده بهره‌مندی از مزایای تعاملات تیمی هستید، در اینجا 11 نکته برای کمک به شما در ایجاد فرهنگ تعاملات گروهی آورده شده است:

1. تقویت تعاملات به عنوان یک ارزش

این مورد شاید بدیهی به نظر برسد، اما بسیار مهم است که بفهمید تعاملات برای شما و تیمتان حیاتی است. همه تیم ها برای تعاملات ارزش قائل نیستند برخی تیم ها توسط رقابت یا یک قدرت فردی هدایت می شوند. برای روشن شدن اهمیت تعاملات تیمی وقت بگذارید و مشخص کنید که تیم شما چگونه به آنجا خواهد رسید.

2. ایجاد قراردادهای ارتباطی

بخشی از روشی که می توانید تعاملات تیمی را ایجاد و تقویت کنید، این است که دستورالعمل هایی برای ارتباط و تعاملات تیم خود ایجاد کنید. به یاد داشته باشید که در ابتدا، تعاملات بی دردسر نخواهد بود و زمان می برد تا اعضای تیم با یکدیگر کاملا راحت شوند و مشکلی پیش نیاید. اما با نشستن و طراحی یک برنامه ارتباطی تیمی، می توانید این فرآیند را آسان تر کنید. برای تصمیم گیری کمی وقت بگذارید:

  • چه چیزی باید از طریق ایمیل منتقل شود؟
  • چه پیام هایی باید از طریق سامانه پیامکی مستقیم شما ارسال شوند؟
  • چه اطلاعاتی را باید از طریق ابزارهای مدیریت پروژه خود به اشتراک بگذارید؟
  • آیا یک روز خاص یا زمان خاص برای جلسه ارجحیت دارد؟
  • چه نوع دستورالعمل ها و قوانین ارتباطی و مباحثی را باید به عنوان یک تیم برای ایجاد یک محیط فراگیر مقرر کنیم؟

دانستن زمان برقراری ارتباط، می تواند به همان اندازه مفید باشد. زمانی را برای کار با تمرکز عمیق تعیین کنید و کارمندان را تشویق کنید که در صورت نیاز وضعیت خود را روی مزاحم نشوید تنظیم کنند، یا تقویم های خود را برای جلوگیری از ملاقات‌های بی اهمیت مسدود کنند.

3. دعوت برای هم‌آفرینی

اصل بنیادینِ تعاملات تیمی این است که تیم ها می توانند کارها را بهتر از انجام تنهایی آن پیش ببرند.بنابراین یکی از بهترین راه ها برای ارتقای تعاملات تیمی، دعوت به هم‌آفرینی است. فقط به اعضای تیم نگویید که روی یک پروژه با هم کار کنند، آن‌ها باید جلسات ایده پردازی برگزار کنند، بحث و گفتگو را پیش ببرند و راه را برای حل اختلافات باز کنند. هم‌آفرینی به معنای ساختن یک ایده با هم است، نه اینکه به طور جداگانه به سمت یک هدف حرکت کنیم. هم‌آفرینی هم نباید لزوما رو در رو شکل گیرد. جلسات ایده پردازی غیرهمزمان می توانند فوق العاده مفید باشند.

یک راه ساده برای هم‌آفرینی با یک تیم مجازی،استفاده از یک شبکه اجتماعی سازمانی مانند کولتفرم است. کافی است آن را اجرا کنید، در یک گروه عضو باشید و ایده های خود را با بقیه همکاران به اشتراک گذارید.

شبکه اجتماعی سازمانی کولتفرم

درخواست جلسه مشاوره و دمو

ساخت اکانت رایگان

4. ارتباطات باز را تشویق کنید.

تعامل زمانی اتفاق می افتد که اعضای تیم احساس کنند می توانند با تمام توان و انگیزه کار کنند. اعضای تیم باید به مشارکت، نوآوری و ارتباط تشویق شوند. آن ها به جای اینکه عدم بیان افکار یا بروز احساسات خود، می توانند خودشان باشند و تمام ایده های بزرگ خود را با بقیه در میان بگذارند. اما ارتباط باز همچنین به این معنی است که گاهی اوقات، اختلاف نظر به وجود خواهد آمد. داشتن اختلاف نظر در تضاد با تعاملات تیمی نیست. در واقع، اختلاف نظرهای سالم و گفتگوهای باز برای شروع یک تعاملات تیمی موفق حیاتی هستند.

5. مدیری الگو باشید

اگر نمی توانید در مقام یک مدیر الگوی اعضای تیم باشید، ساختن یک تیم تعاملاتی دشوار است. تعاملات از سطوح بالا شروع می شود، بنابراین همیشه از تعاملات استقبال کنید، ارتباطات باز را تشویق کنید و زمان کافی برای نوآوری و تعاملات تیم خود بگذارید. اعضای تیم را تشویق کنید که در صورت داشتن سوال به سراغ شما بیایند. یا زمانی را برای جلسات 1:1 در برنامه خود در نظر بگیرید.

بیشتر بخوانید:راهنمای گام‌به‌گام برای تعامل بین- تیمی بهتر

6.صرف زمان برای برقراری پیوند تیمی

آخرین باری که اعضای تیم دور هم جمع شدند تا فقط گپ بزنند کی بود؟ فعالیت های تیم‌سازی تنها راه برای انجام کار نیست، بلکه فرصتی برای آشنایی با یکدیگر خارج از محیط کار است. هدف زندگی همکار شما چیست؟ رئیس شما از کجا آمده و چقدر بر تجربه شما تاثیر گذاشته است؟ هم تیمی جدید شما قبل از کار فعلی خود چه می کرد؟ تیم هایی که در داخل و خارج از کار با یکدیگر رابطه دارند بهتر همدیگر را می‌شناسند، زمانی که مشغول پروژه بعدی خود هستید، راحت تر می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و تعاملات موثرتری داشته باشند.

ادامه در قسمت دوم

مترجم: نسرین اسکندریان
اجازه انتشار: قید نشده
نوع: ترجمه
آدرس وب سایت: https://asana.com/resources/collaboration-in-the-workplace
آدرس کوتاه شده: