چچ

معرفی بهترین ها; نرم افزار ویدئو کنفرانس

نرم افزار کنفرانس ویدیویی به شما امکان می دهد با استفاده از کامپیوتر، تبلت یا حتی گوشی موبایل با افراد دیگر بدون در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی تماس ویدئویی برقرار کرده و با آنها جلسه برگزار کنید. در ادامه با کولتفرم همراه باشید تا درباره بهترین نرم افزارهای کنفرانس ویدیویی صحبت کنیم.

معرفی بهترین ها; نرم افزار ویدئو کنفرانس

نرم افزار کنفرانس ویدیویی چیست؟

نرم افزار کنفرانس ویدیویی به شما امکان می دهد با استفاده از کامپیوتر، تبلت یا حتی گوشی موبایل با افراد دیگر بدون در نظر گرفتن موقعیت جغرافیایی تماس ویدئویی برقرار کرده و با آنها جلسه برگزار کنید. اگر به یاد داشته باشید فیلم‌های کلاسیک قدیمی مانند بازگشت به آینده، کنفرانس ویدیویی را ایده‌ای دور از دسترس برای آینده‌ای دور نشان می‌دادند، اما اکنون با پیشرفت ICT هرکسی که یک اتصال اینترنتی پایدار داشته باشد می‌تواند با استفاده از نرم‌افزار کنفرانس ویدیویی به سرعت و به راحتی با دوستان، خانواده یا همکاران تجاری چت ویدیویی داشته باشد.

البته همه نرم افزارهای ویدئو کنفرانس به لحاظ ویژگی ها و امکانات یکسان نیستند. برخی از برنامه ها برای تماس های دو نفره عالی هستند، برخی برای جلسه های مجازی یا ملاقات های چند نفره کوچک بهینه شده اند و برخی دیگر می توانند جلسات بزرگ ارائه یا وبینارها را مدیریت کنند. برخی از نرم افزارها برای جلسات ویدئو کنفرانس سازمانی بهینه شده اند و برخی عمومی هستند و برای ارتباطات و ملاقات های شخصی کاربردی تر هستند.

صرف نظر از نوع کاربرد، بهترین نرم افزار ویدئو کنفرانس باید دو ویژگی مهم داشته باشد: قابلیت اطمینان (ارائه کیفیت مورد انتظار) و سهولت استفاده.

در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا درباره بهترین نرم افزار کنفرانس ویدیویی و پیشنهاداتی که ممکن است برای شما بهترین کارآمدی را داشته باشد، صحبت کنیم.

معرفی بهترین ها در یک سال اخیر: نرم افزار ویدئو کنفرانس

  • بهترین نرم افزار کنفرانس ویدیویی با بالاترین امتیاز: زوم Zoom
  • بهترین نرم افزار تماس ویدیویی مورد علاقه فریلنسرها و کارآفرینان: Whereby
  • بهترین نرم افزار برگزاری جلسات ویدئویی برای داخل سازمان: Slack
  • بهترین شبکه اجتماعی سازمانی ایرانی دارای ویدیو کنفرانس: کولتفرم Colatform
  • بهترین ارزش در برابر قیمت: اسکایپ Skype
  • بهترین نرم افزار ویدئو کنفرانس رایگان: Google Meet
  • بهترین نرم افزار ویدئو کنفرانس برای ادغام جلسات با تقویم: مایکروسافت تیمز Teams

بررسی ویژگی ها و مقایسه نرم افزارهای کنفرانس و تماس ویدئویی:

نرم افزار کنفرانس ویدیویی با بالاترین امتیاز

سرویس زوم (Zoom) به لطف پشتیبانی گسترده از همه پلتفرم‌های مطرح، سهولت ا

ستفاده، فهرستی طولانی از یکپارچه شدن با سایر سیستم ها، و اشتراک رایگانی که می‌تواند بسیاری از نیازهای تماس‌های ویدیویی شخصی و تجاری را برآورده کند، معمولا به عنوان بهترین انتخاب مطرح می شود. گرچه ما از داخل ایران در استفاده از آن مشکلات و محدودیت هایی داریم. این نرم افزار امکان مدیریت جلسات ارائه بزرگ را هم دارد.

نقاط قوت:

  • اشتراک رایگان برای تماس و جلسه با 100 شرکت کننده کار می کند.
  • تنوع زیادی از قیمت برای جلسات طولانی تر با تعداد شرکت کننده بیشتر متناسب با نیازهای شما ارائه می کند.
  • پذیرش گسترده توسط کاربران و سهولت استفاده

نقاط ضعف:

  • در اشتراک رایگان حداکثر زمان جلسه 40 دقیقه است.
  • برخی مسائل پیرامون امنیت جلسه ویدئو کنفرانس (کنترل حاضرین دارای مجوز) دارد.
  • دانلود برنامه برای پیوستن به جلسه لازم است و بدون آن فقط از نسخه وب امکانپذیر نیست.

در میان مردم اکثر کشورها اصطلاح Zoom تقریباً مترادف با جلسه ویدیویی شده است. ویژگی های خوبی را رایگان ارائه می کند. در کنار سهولت استفاده، ویژگی های اشتراک رایگان نیز با سخاوتمندی تنظیم شده و امکان یکپارچه سازی با تقویم‌ها و سایر ابزارها آن را به یک گزینه مهم برای استفاده تجاری و شخصی در برگزاری جلسات و ارائه های مجازی تبدیل کرده است.

بخشی از جذابیت Zoom این است که استفاده از آن تقریباً بر روی هر پلتفرمی، نسبتاً آسان است. شرکت‌کنندگان در جلسه می‌توانند از طریق لینک، شماره تلفن یا کد ورود به آن بپیوندند. فقط چند ثانیه طول می کشد تا یک جلسه ایجاد کنید، مهمانان خود را دعوت کنید، آنها روی لینک کلیک کنند در جلسه حاضر شوند.

بزرگترین نقطه ضعف های زوم، برخی محدودیت های اشتراک رایگان و همچنین ابهاماتی در مورد امنیت است. اشتراک های پولی از 150 دلار در سال شروع می شوند (که البته برای ما در ایران هزینه قابل توجهی است)، می توانید با فعال کردن ویژگی های اضافی به امکان برگزاری جلسه هزاران شرکت کننده هم برسید. باید توجه کنیم که همان ویژگی هایی که استفاده از Zoom را آسان می کنند، آن را در معرض برخی از مسائل امنیتی آسیب پذیر می کنند. مهمترین آنها «Zoom bombers» هستند که با ابزارهایی برای استراق سمع و ایجاد دردسر، بدون دعوت وارد جلسات ویدئو کنفرانس درحال برگزاری می‌شوند.

امکانات خاصی در زوم هست که اجبار می کند تا از برنامه ی اختصاصی زوم که باید دانلود کنید استفاده کنید. این مسئله برای برخی از کاربران که پلتفرم‌های مبتنی بر وب ارائه شده توسط رقبا را ترجیح می‌دهند همیشه مطرح می شود. با این حال، دانلود نرم افزار رایگان است و در اکثر دستگاه‌ها سریع انجام می‌شود. از آنجایی که نرم افزار زوم به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد، با تعداد زیادی از برنامه های مختلف قابلیت یکپارچه سازی دارد.

در کل، Zoom یک ابزار مناسب برای برگزاری جلسات ویدئو کنفرانس گروهی و وبینارها است. در خارج از ایران برای کسانی که امکانات بیشتر از اشتراک رایگان می خواهند، نیز قیمت مناسبی دارد. به دلیل سهولت استفاده هم در بین خانواده ها و مدارس و هم در بین کسب و کارها و سازمان ها محبوب شده است. با اینکه ممکن است مانند هر پلتفرم دیجیتالی، گاه به گاه با مشکلات فنی خاصی مواجه شوید اما زوم رتبه‌بندی بالایی از مشتریان خود کسب کرده و تبدیل به یک انتخاب پیش‌فرض برای بسیاری از تماس‌های ویدیویی در خارج از ایران شده است.

نرم افزار تماس ویدیویی مورد علاقه فریلنسرها و کارآفرینان

Whereby پلتفرم مورد علاقه فریلنسرها و کارآفرینان برای برگزاری جلسات با کمترین کارهای جانبی است. این سرویس به شما امکان می دهد جلساتی را بدون نیاز به دانلود ابزار اضافی ایجاد کنید. سپس هرکسی می تواند با کلیک روی لینک شخصی شما به آن ملحق شود. برای شرکت کنندگان هم نیازی به ثبت نام یا دانلود ابزاری نیست.

نقاط قوت:

  • بدون دردسر و سریع یک جلسه را تنظیم کنید و مهمانان را بدون نیاز به دانلود دعوت کنید.
  • اشتراک رایگان برای جلسات با حداکثر چهار مهمان کار میکند.
  • برای تمام جلساتی که میزبانی می‌کنید، لینک هایی که به خاطر سپردن آن راحت است بسازید.

نقاط ضعف:

  • برای جلسات بالای چهار نفر باید پول پرداخت کنید.
  • برای ضبط ویدئو و رزرو اتاق‌های مباحثه بزرگ‌تر باید افزونه هایی ا دانلود و نصب کنید.
  • حداکثر ظرفیت جلسه ویدیو کنفرانس 50 نفر است.

Whereby یک سرویس کمتر شناخته شده برای جلسات کوچکتر است، اما هزینه کم، سادگی، سفارشی سازی و ویژگی های مفید جلسه آن را برای کارآفرینان و فریلنسرها که به تنهایی کار می کنند و به طور منظم جلساتی را با مشتریان یا همکاران برگزار می کنند، ایده آل کرده است. اشتراک رایگان آن فقط برای یک جلسه ویدئو کنفرانس با حداکثر چهار شرکت کننده مناسب است، ولی اشتراک پولی شامل ویژگی های دیگر با محدودیت حداکثر 50 شرکت کننده است.

اشتراک حرفه ای هم برای صاحبان کسب و کارهای کوچک مناسب است. هزینه آن 9.99 دلار در ماه برای جلسات ویدئویی بزرگتر با نام تجاری خودتان است. در این حالت لینک اتاق جلسه اختصاصی را می توانید تنظیم کنید، اگر بخواهید ویدئو جلسه را ضبط کنید باید ماهیانه 5 دلار بیشتر بدهید. کسب‌وکارهای بزرگ‌تر ممکن است اشتراک گران‌تر را با 14.99 دلار در ماه، با سرویس پشتیبانی را اجاره کنند.

ویژگی بارز این نرم افزار ویدئو کنفرانس، سادگی آن است. سرویس تحت وب است و شما مجبور نیستید چیزی را دانلود یا نصب کنید. برای ورود به جلسه فقط کافی اسا روی لینک آن کلیک کنید. بنابراین روی هر کامپیوتر، موبایل یا تبلتی با یک مرورگر وب مانند Chrome، Sarafi یا Brave می توانید با این سرویس ابری ویدئو کنفرانس کار کنید.

میزبان جلسه می‌تواند حضور بقیه و همچنین سایر ویژگی‌های جلسه مانند اشتراک‌گذاری صفحه را کنترل کند. اگر هزینه پرداخت کنید می توانید محیط جلسه را با آرم و رنگ های اختصاصی کسب و کارتان تنظیم کنید. به طور کلی، Whereby یک پلتفرم ساده اما منعطف است که برگزاری کنفرانس ویدئویی را با قیمت و ویژگی های مناسب در اختیار کسب و کارهای کوچک قرار می دهد.

اسلک، بهترین نرم افزار برگزاری جلسات ویدئویی برای داخل سازمان

Slack یک انتخاب مناسب برای برگزاری جلسات ویدیویی درون سازمان است. اسلک از آنجا که یک سرویس تعاملات سازمانی برپایه پیام است اخیرا این امکان را فراهم کرده است که به سرحت و راحتی می توانید جلسات را در محیط آن تنظیم و برگزار کنید. برای مشتریان کسب و کاری اسلک (که در دنیا زیاد هستند) این یک ویژگی خوب است، چون لازم نیست از محیط اسلک خارج شوند.

نقاط قوت:

  • مشتریان سرویس اسلک به سرعت تماس‌ها و جلسات ویدئویی خود را در همان پلتفرم برگزار می کنند.
  • تماس تصویری با سایر ویژگی های تعاملات سازمانی Slack یکپارچه شده است.
  • اشتراک رایگان تقریبا نیازهای بسیاری از تیم های کسب و کاری کوچک را برآورده می کند.

نقاط ضعف:

  • مجبور هستید از نرم افزار Slack و حساب کاربری مورد نیاز برای تماس ها استفاده کنید.
  • برای تماس با افراد خارج از تیم شما ایده آل نیست و ارتباط گرفتن اندکی سخت است.
  • حداکثر تعداد نفرات در یک جلسه با اشتراک رایگان 15 نفر است.

در حقیقت اسلک یک سرویس ویدیو کنفرانس نیست. ولی اگر از آن برای تعاملات سازمانی استفاده می کنید، برای تماس های ویدیویی با اعضای تیم کسب و کارتان، Slack یک انتخاب عالی است. اکثر کسب و کارها Slack را به عنوان یک پلتفرم برای چت و همکاری مبتنی بر متن می‌دانند، و اگر با این منظور سراغ آن بروند ویژگی تماس ویدیویی به کاربرانی که وارد محیط کاری کسب و کار می شوند اجازه می‌دهد بدون نیاز به رزرو یا برنامه‌ریزی با یکدیگر برای چت ویدیویی تماس بگیرند.

از آنجایی که Slack در حال حاضر یک ابزار تعاملات سازمانی محبوب برای مشاغل و کسب و کارها است، بسیاری از سازمانها و تیم ها از قبل این پلتفرم کنفرانس ویدیویی را در دسترس خود دارند و حتی متوجه آن نیستند. امکانات آن ابتدایی است و شامل اشتراک‌گذاری صفحه، صدا و ویدیو می‌شوند. خارج از تماس‌های ویدیویی، ویژگی‌های اصلی Slack بر روی چت و همکاری مبتنی بر پیام تمرکز کرده است.

از این جهت بزرگترین نقطه ضعف اسلک این است که برای اعضای تیم شما که وارد Slack شده اند راحت و سریع کار می کند. نمی توانید به راحتی از آن برای تماس با مشتریان، کارفرمایان یا سایر ذینفعان بیرونی استفاده کنید. برای بیشتر موضوعات استفاده از Slack رایگان است و اشتراک های پولی برای تیم‌هایی که ویژگی‌های اضافی، فضای ذخیره‌سازی و یا ساختار سازمانی را می‌خواهند در دسترس است. این مدل استفاده آن را بسیار ایمن می کند. مطمئن هستید که افراد دعوت نشده ای در جلسات نخواهید داشت.

این محدودیت‌ها به این معناست که برای جلسات بزرگتر به پلتفرم جلسات ویدیویی دیگری نیاز خواهید داشت. خوشبختانه، Slack به خوبی با بسیاری از پلتفرم‌های ویدیویی دیگر یکپارچه می شود. اگر قبلاً از Slack استفاده می‌کنید بهتر است فرهنگ برگزاری تماسهای ویدیویی و جلسات را بازنگری کنید. احتمالا نیاز به تغییر پلتفرم نخواهید داشت.

کولتفرم، بهترین نرم افزار ارتباطات سازمانی ایرانی دارای کنفرانس ویدئویی

کولتفرم یک شبکه اجتماعی سازمانی و یک سرویس تعاملات سازمانی است. کولتفرم در ویژگی ها و کارکرد ها بسیار شبیه اسلک و مایکروسافت تیمز است. کولتفرم ایرانی است و هزینه های آن بسیار مقرون به صرفه است. در داخل محیط کولتفرم برقراری تماس های صوتی و تصویری و برگزاری جلسات ویدیویی درون سازمان راحت و بدون دردسر است. اگر در کنار موضوع تماس و جلسات ویدیو کنفرانس به موضوعات ارتباطات سازمانی نیز نیاز دارید کولتفرم یکی از بهترین گزینه ها در ایران است.

نقاط قوت:

  • پرسنل و ذینفعان هر مشتری سرویس کولتفرم به سهولت تماس‌ها و جلسات ویدئویی خود را همانجا برگزار می کنند.
  • تماس صوتی و تصویری با سایر ویژگی های تعاملات سازمانی کولتفرم یکپارچه شده است.
  • کولتفرم اشتراک رایگان برای تیم ها و کسب و کارهای تا 10 نفر دارد.

نقاط ضعف:

  • برای تماس شما با افراد خارج از تیم شما ایده آل نیست ولی آنها از طریق لینک می توانند به جلسه شما متصل شوند.
  • حداکثر تعداد نفرات در یک جلسه در داخل کولتفرم 5 نفر است و برای جلسات بزرگتر کولتفرم به ابزارهای دیگر متصل می شود.

کولتفرم هم در حقیقت یک سرویس ویدیو کنفرانس تنها نیست. ولی اگر از آن برای تعاملات سازمانی استفاده کنید، برای تماس های ویدیویی با اعضای تیم کسب و کارتان، یک انتخاب عالی خواهد بود. تعاملات و ارتباطات سازمانی فقط تماس و جلسه نیست. پیام های متنی، ارسال فایل و کانال ها و گروه های مباحثه ای نقش پر رنگی در تعاملات سازمانی دارند. اگر به عنوان یک کسب و کار برای چت و همکاری مبتنی بر متن سراغ کولتفرم بروید، ویژگی تماس ویدیویی و جلیات ویدئو کنفرانس آن به پرسنل شما اجازه می‌دهد بدون نیاز به رزرو با یکدیگر برای چت ویدیویی تماس بگیرند.

از آنجایی که کولتفرم یک شبکه اجتماعی سازمانی است، امکان برنامه ریزی جلسات ویدئو کنفرانس و زمانبندی آنها و اعضا در تقویم سازمانی داخل خود را دارد. امکانات آن شامل تماس و مدیریت اعضا، اشتراک‌گذاری صفحه، صدا و ویدیو می‌شود.

کولتفرم برای استفاده هایی مثل وبینار و جلسات ارائه که افرادی که نمی شناسید درخواست می دهند و به آن متصل می شوند مناسب نیست. اما برای تماس با مشتریان، کارفرمایان یا سایر ذینفعان بیرونی سازمانتان اگر تداوم داشته باشد می توانید از طریق سطح دسترسی External استفاده کنید. در مقابل از آنجا که کنترل محدوده سازمان در کولتفرم انجام می شود ارتباطات و جلسات بسیار ایمن برگزار می شوند. مطمئن هستید که افراد دعوت نشده ای در جلسات نخواهید داشت.

در کولتفرم برای جلسات بزرگتر به پلتفرم جلسات ویدیویی دیگری نیاز خواهید داشت. به صورت پیشفرض در کنار کولتفرم یک سرویس ویدئو کنفرانس مجزا فعال می شود که به صورت زیرساختی با کولتفرم و تقویم سازمانی آن یکپارچه می شود. اگر دغدغه حفظ و ترویج فرهنگ سازمانی را دارید و می خواهید ارتباطات سازمانی زیر یک چتر واحد انجام شوند شبکه اجتماعی سازمانی کولتفرم یکی از گزینه های مناسب است.

اسکایپ، بهترین ارزش در برابر قیمت

با مقایسه قیمت ها در برابر آنچه بدست می آوریم، ما Skype را برای بهترین قیمت انتخاب کردیم، زیرا تماس تصویری رایگان با سایر کاربران Skype و البته با هزینه های رقابتی برای شماره گیری تلفن ثابت و تلفن همراه در سراسر جهان ارائه می دهد. در این بین اجازه می دهد جلسات ویدئویی را هم داخل اسکایپ برگزار کنید.

نقاط قوت:

  • تماس ویدیویی رایگان برای کاربران اسکایپ در پلتفرم خودش دارد.
  • پلتفرم اسکایپ پر استفاده است و در اکثر دستگاه ها کار می کند. هر کس ویندوز دارد اسکایپ هم دارد.
  • از نرم افزار اسکایپ یا نسخه وب آن بدون نیاز به دانلود می توانید استفاده کنید.
  • گزینه ای برای اضافه کردن شماره تلفن اختصاصی به اشتراک اسکایپ در اختیار شما قرار می دهد.

نقاط ضعف:

  • اشتراک پولی یا پرداخت هزینه براساس دقیقه برای تماس های بیروی مورد نیاز است.
  • جلسه های ویدیویی محدود به 100 شرکت‌کننده با اشتراک عادی یا 250 نفر با Skype بیزینس است.
  • نرم افزار اسکایپ حجم زیادی از منابع دستگاه را حین تماس و جلسه مصرف می کند.

اسکایپ یکی از پلتفرم های قدیمی و شناخته شده تماس های تلفنی و تماسهای ویدئویی است که متعلق به شرکت مایکروسافت است. اسکایپ از تماس ویدیویی نامحدود رایگان با سایر کاربران اسکایپ پشتیبانی می کند. نرم افزار Skype روی کامپیوتر یا موبایل کار می کند و می توانید کاربران دیگر را بدون نیاز به ثبت نام یا نصب برنامه به تماس یا جلسه ویدئو کنفرانس دعوت کنید.

تماسها و جلسه های راه دور در اسکایپ شامل اشتراک‌گذاری صفحه نمایش کامپیوتر، اشتراک‌گذاری صفحه نمایش تلفن همراه و ضبط تماس می شود. اسکایپ یک ویژگی متفاوت با بقیه ابزارها دارد و به خاطر آن معروف است. اگر اشتراک پولی از اسکایپ بگیرید می توانید با تلفن های سراسر جهان از جمله تلفن ثابت و تلفن همراه مستقیما از داخل اسکایپ تماس بگیرید. همچنین می‌توانید شماره تلفن Skype خود را برای دریافت تماس‌های ورودی ثبت کنید. علاوه بر جلسات ویدئویی و تماس های ویدیویی، می تواند از اسکایپ به عنوان جایگزینی به عیب و نقص برای تلفن IP (VOIP) نیز استفاده کنید.

اشتراک های عادی در اسکایپ می‌توانند میزبان جلسات ویدیویی با حداکثر ۱۰۰ نفر باشند. اما با یک حساب Skype بیزینس، می توانید 250 مهمان در جلسه ویدئو کنفرانس داشته باشید. اسکایپ دارای امنیت قابل قبول، مدیریت اشتراک کارمندان، و یکپارچه شدن با Microsoft Office است. Skype for Business در حال کنار رفتن از زمین رقابت است و مایکروسافت تیمز جایگزین آن می شوند، پلتفرم برتر دیگری که در ادامه آن را بررسی می کنیم.

اما حتی بدون کلمه "بیزینس" در نام، اشتراک های عادی اسکایپ یک پلتفرم عالی برای تماس های شخصی و کاری هستند و اشتراک پولی کم هزینه با 2.99 دلار در ماه، واقعا کارآمد است.

گوگل میت، بهترین نرم افزار ویدئو کنفرانس رایگان درحال حاضر

اکثرا Google Meet را دوست داریم زیرا برای همه این امکان را فراهم می کند تا با استفاده از ابزارهای ساده یک کنفرانس ویدیویی را به صورت رایگان برگزار کنند یا به یک وبینار درحال برگزاری بپیوندند. اگر اسکایپ به دلیل وسعت استفاده از سیستم عامل ویندوز فراگیر است، گوگل میت هم به علت نفوذ برند موتور جستجو گوگل و سرویس جیمیل در دنیا شناخته شده و فراگیر است.

نقاط قوت:

  • تماس‌ها و جلسات ویدیویی رایگان بدون نیاز به دانلود نرم افزار قابل برگزاری است.
  • یکپارچگی عالی با Google Calendar و سایر ابزارهای Google وجود دارد.
  • جلسات ویدئو کنفرانس با لینک اختصاصی و دسترسی تحت کنترل میزبان برگزار می شود.

نقاط ضعف:

  • چون صرفا تحت وب است ویژگی های کمتری نسبت به برخی نرافزارهای قابل دانلود دارد.

گوگل سابقه طولانی و پیچیده با موضوع چت و سرویس های ارتباطی دارد. چند سروس متنوع را در زمانهای ارائه کرده است که برخی از زمین رقابت کنار رفته اند. اما این روزها، گوگل همه چیز را در یک پلتفرم به نام Google Meet که قبلاً Google Hangouts بود سرجمع و خلاصه کرده است. استفاده از Google Meet کاملاً رایگان است و به خوبی با اشتراک شخصی رایگان Google (جیمیل) یا حساب Google Workspace که اشتراک پولی است که ممکن است قبلاً داشته باشید، یکپارچه می شود.

اگر یک جلسه ویدئو کنفرانس در گوگل میت ایجاد کنید، به راحتی می توانید لینک آن را به اشتراک بگذارید و جلسه را با حداکثر 100 نفر برگزار کنید. کاربران می‌توانند با لینک دریافتی یا با وارد کردن کد جلسه در وب‌سایت ساده Google Meet وارد جلسه شوند. البته با کاربر برای ورود شما به عنوان میزبان امکان تایید یا رد درخواست را دارید. این موضوع به شما کمک می کند از ورود مهمانان ناخوانده به جلسه جلوگیری کنید.

Google Meet نسبتاً ساده و البته واکنشگرا طراحی شده است. به اندازه برخی از رقبا رنگ و لعاب ندارد، اما نمی توانید از کارایی و رایگان بودن آن شکایت کنید. علاوه بر این، پشت آن برند معتبر گوگل است که به پایداری و کم خطا بودن سرویس هایش شناخته شده است و بسیاری از مردم در استفاده روزمره از سرویس هایش احساس راحتی می کنند. بنابراین اگر فقط نیاز به برقراری تماس یا جلسه ویدیویی سریع رایگان دارید، Google Meet یک بهترین انتخاب است.

اگر کسب و کار یا سازمان هستید و مدیریت برگزاری همه جلسات در محدوده سازمان تان را لازم دارید، باید به این موضوع دقت کنید که بهتر است سراغ گزینه های تعاملات سازمانی مانند محیط کار گوگل، مایکروسافت تیمز، اسلک یا کولتفرم بروید.

مایکروسافت تیمز، بهترین نرم افزار ویدئو کنفرانس برای ادغام جلسات با تقویم

ما Microsoft Teams را برای ادغام عالی با سرویس های تقویم سازمانی و پلتفرم های Microsoft Office و Microsoft 365، به ویژه Outlook انتخاب کردیم زیرا توسط بسیاری از مشاغل، مدارس و سازمان ها درحال استفاده هستند، با این شیوه می توانید یکپارچه از آنها استفاده کنید. البته مایکروسافت موتور اسکایپ را در زیرساخت تیمز بکار گرفته است.

نقاط قوت:

  • ادغام یکپارچه با Microsoft Office و Outlook
  • افزونه Outlook به شما امکان می دهد جلسات را در تقویم خود به راحتی ایجاد و مدیریت کنید.
  • در حقیقت تیمز در زمین رقابت با اسلک وارد کار شده است و به دلیل بازار وسیع در اختیار مایکروسافت به سرعت رشد کرده است.
  • با Skype و Skype for Business به خوبی کار می کند. گر چه در زیرساخت برای تماس ها و جلسات این سرویس ها را استفاده می کند.

نقاط ضعف:

  • گرچه نمی توان اسم آن را نقطه ضعف گذاشت. ولی سیاست مایکروسافت این است که برای استفاده از همه ظرفیت های تیمز باید اشتراک پولی آفیس365 را داشته باشید.
  • پلتفرم قوی است ولی به لحاظ امکانات در اختیار کاربر نهایی هنوز بلوغ کافی ندارد.
  • بیشتر یک نرم افزار مدیریت تعاملات سازمانی است تا یک سرویس ابری ویدئو کنفرانس.

مایکروسافت تیمز همان حس مایکروسافت ورد و اکسل را به شما می دهد اما برای تعاملات سازمانی و البته کنفرانس ویدیویی. بهترین گزینه در یکپارچه شدن با تقویم سازمانی مایکروسافت و سایر اجزای اکوسیستم نرم افزاری مایکروسافت شامل Microsoft Office و Microsoft 365 و اوتلوک می‌شود. این بدان معناست که با سایر ابزارهای Microsoft مانند تقویم، تکمیل و تدوین اسناد، وان درایو، و برنامه‌ریزی در Outlook و ایمیل به‌طور یکپارچه کار می‌کند. این یک مزیت بسیار بزرگ است.

در واقع، شما از طریق یک افزونه اختصاصی در Outlook برای Windows یا Mac ویژگی‌های جلسه در مایکروسافت تیمز را می توانید استفاده کنید. محیط کاری Teams همچنین شامل چت و سایر ویژگی های تعالات سازمانی است. مایکروسافت برای ورود به بازار سرویس های تعاملات سازمانی قصد خرید اسلک را داشت ولی امکانپذیر نشد. بنابراین سرویس تیمز را برای سهم گرفتن از این بازار توسعه داد. و موفق هم بود. گستردگی اکوسیستم نرم افزاری مایکروسافت در دنیا باعث شد در کنا اسلک به عنوان رهبر این بازار قلمداد شود.

پیوستن به جلسه با لینک دعوت، دعوت‌های از طریق تقویم های سازمانی اشتراکی، چت‌ها متنی، تماس‌های تلفنی و دریافت اعلان‌ها در لپ‌تاپ، دسک‌تاپ یا موبایل به راحتی و یکپارچه کار می‌کند. اگر از قبل مشتری اکوسیستم نرم افزاری مایکروسافت هستید، استفاده از مایکروسافت تیمز بهترین گزینه است. Microsoft Teams با ظرفیت برگزاری جلسات ویدئو کنفرانس با 100 شرکت کننده و محدودیت 60 دقیقه به صورت رایگان همیشه در دسترس است. البته با اشتراک پولی ویژگی‌های بیشتری در اختیار شما قرار خواهد داشت، مانند جلسات بزرگتر با زمان طولانی‌تر در کنار ویژگی های یک شبکه اجتماعی سازمانی بسته به سطح اشتراک خریداری شده.

سخن پایانی

اگر اندکی جستجو کنیم، برنامه ها و پلتفرم های متنوعی به عنوان نرم افزار کنفرانس ویدئویی پیدا می کنیم که انتخاب بهترین نرم افزار کنفرانس ویدئویی منطبق بر نیاز را دشوار می کند.

طبیعتا ما هم از طرفداران پلتفرم فوق محبوب Zoom و همچنین ابزار رایگان Google Meet هستیم. اما بسته به نیاز شما، ممکن است نرم افزار دیگری دقیقاً همان چیزی را که به دنبالش هستید ارائه دهد. به عنوان مثال اگر کاربرد سازمانی دارید و می خواهید همه جلسات آنلاین و مجازی در کنار سایر کانال های ارتباطی مجتمع شوند و زیر چتر سازمان هدایت شوند تنها راه استفاده از محیط هایی مثل اسلک، تیمز و کولتفرم یا محیط کار گوگل خواهد بود.

البته به این موضوع توجه کنید که ما در ایران هستیم و بخشی از مطالبی که در این مقاله گفتیم خیلی با شرایط ما مطابقت ندارد. برخی ویژگی های گفته شده برای کاربران ایرانی دردسترس نیست. برخی که پولی هستند را نمی توانیم اجاره کنیم حتی اگر هزینه نسبتا بالا (به دلیل نرخ برابری ارز) را بپذیریم. بنابراین گزینه های ایرانی مانند کولتفرم اولویت بالاتری پیدا می کنند. از طرفی اگر نگران کنترل مالکیت داده های سازمانی تان هستید یا قوانین بالادستی سازمان شما اجبار می کند، راهکارهای داخلی امکان نصب روی سرورهای شما را هم فراهم می کنند.

سوالات متداول در مورد نرم افزار کنفرانس ویدئویی

مهمترین ویژگی های نرم افزار کنفرانس ویدئویی چیست؟

هنگام انتخاب بهترین نرم افزار کنفرانس ویدئویی، مشابه بقیه نرم افزارها، مهم ترین ویژگی ها، قابلیت اطمینان و سهولت استفاده است. همانطور که اکثر ما تجربه کرده ایم که پس از تلاش های متعدد و عدم موفقیت یا چالش در پیوستن به یک جلسه آنلاین یا تماس ویدئویی تماس‌ها، عموم افراد از داشتن سیستمی خوشحال هستند که پایدار باشد، استفاده از آن آسان باشد، و راه‌اندازی یا ملحق شدن به آن زمان زیادی نبرد و سخت نباشد. و البته هزینه زیادی ایجاد نکند.

سازمان ها، کسب‌وکارها و یا کارآفرینان ممکن است نیاز به جلسات طولانی‌تر، بزرگ‌تر و امکان ضبط داشته باشند که برای کاربران شخصی مهم نیستند. همچنین ممکن است برای آنها برنامه ریزی مجتمع همه جلسات سازمان در کنار هم و بر بستر تقویم سازمانی از خود جلسه اهمیت بالاتری داشته باشد.

مزایای استفاده از نرم افزار کنفرانس ویدئویی چیست؟

نرم افزار کنفرانس ویدیویی به شما این امکان را می دهد که بر پایه اتصال اینترنت، جلسه آنلاین ویدئویی با شخص یا افراد دیگری را در هر کجای دنیا برگزار کنید. با استفاده از این نوع نرم افزار می توانید جلسات ویدیویی زنده را به صورت دونفره، با گروه های کوچک و یا حتی به صورت ارائه و سمینار برای مخاطبان زیاد به راحتی برگزار کنید. چه در حال معرفی محصول به یک مشتری بالقوه باشید و چه با مادربزرگ خود تماس بگیرید، چه یک سمینار آموزشی برگزار کنید، نرم افزار کنفرانس ویدیویی برقراری ارتباط با دیگران را آسان تر می کند.

هزینه نرم افزار کنفرانس ویدئویی چقدر است؟

هزینه خرید و استفاده از نرم افزار کنفرانس ویدیویی یا سرویس ابری آن بسیار متفاوت است. بسیاری از آنها به صورت کاملا رایگان یا با برخی محدودیت ها بصورت رایگان در دسترس هستند. برخی دیگر از حدود 7 تا 20 دلار برای هر کاربر در ماه با گزینه های صورتحساب ماهانه یا سالانه یا حتی دقیقه ای هزینه دارند. در ایران سرویس های ابری با حدود 20 تا 50 هزار تومان برای یک کاربر در ماه ارائه می شوند.

آیا ارزش دارد برای نرم افزار کنفرانس ویدئویی پول پرداخت کنیم؟

پرداخت هزینه برای نرم افزار کنفرانس ویدئویی به نیاز شما ارتباط دارد. ارائه کننده نرم افزار منافع خودش را دنبال می کند. آنها که سرویس را کاملا رایگان عرضه می کنند، از جمع آوری اطلاعات و گاهی تبلیغات منافعشان را تامین می کنند. آنها که اشتراک های رایگان محدود ارائه می کنند، معمولا ظرفیت برای فروش اشتراک های پولی را هنگام توسعه کار مشتری ایجاد می کنند. و آنهایی که اشتراک پولی می دهند، مستقیم سود و هزینه را با مشتری معامله می کنند. اما نیاز شما در کنار حساسیت هایی که نسبت به اطلاعاتتان دارید معمولا شرایط را برای این تصمیم ایجاد می کند که آیا ارزش دارد برای نرم افزار جلسات آنلاین پول پرداخت کنید یا خیر.

در این رویه ما چگونه بهترین ها را انتخاب کردیم؟

برای انتخاب بهترین نرم افزار کنفرانس ویدیویی، ما به 24 پلتفرم مختلف با تمرکز بر هزینه، ویژگی ها و سهولت استفاده نگاه کردیم. در مواردی که امکانپذیر بود بسیاری از این پلتفرم ها را آزمایش کردیم تا مطمئن شویم استفاده از آنها آسان است و سریع راه اندازی می شوند. امنیت و سهولت ورود به جلسات نیز عاملی بود که از طریف مطالعه نوشته های مشتریان و نقد ها به آن رسیدیم. برای نیاز های خاص هم تعداد افراد جلسه پشتیبانی شده و حداکثر طول تماس مجاز را در نظر گرفتیم.

مترجم: فرامرز کلانتری
اجازه انتشار: قید نشده
نوع: ترجمه
آدرس کوتاه شده: