چچ

آشنایی با سرویس های نرم افزاری ابری

این روزها مقبولیت سرویسهای ابری (Cloud-Computing) در مقابل خرید نرم افزار افزایش چشمگیری داشته است. طبیعتاً آزاد شدن از محدودیتهای تأمین منابع و سخت افزار و بدست آوردن عملکرد و کارایی پیوسته مزایایی دارد که قابل چشم پوشی نیست. استفاده از نرم¬افزار به صورت سرویس ابری (SaaS : Software as a Service) به عنوان جایگزین خرید مجوز استفاده از نرم افزار (لایسنس)، مزایای متعددی شامل سهولت استفاده، هزینه و دردسر کمتر و امنیت بالاتر و ... به همراه دارد.

آشنایی با سرویس های نرم افزاری ابری

این روزها مقبولیت سرویسهای ابری (Cloud-Computing) در مقابل خرید نرم افزار افزایش چشمگیری داشته است. طبیعتاً آزاد شدن از محدودیتهای تأمین منابع و سخت­ افزار و بدست آوردن عملکرد و کارایی پیوسته مزایایی دارد که قابل چشم­ پوشی نیست. استفاده از نرم­ افزار به صورت سرویس ابری (SaaS : Software as a Service) به عنوان جایگزین خرید مجوز استفاده از نرم­ افزار (لایسنس)، مزایای متعددی شامل سهولت استفاده، هزینه و دردسر کمتر و امنیت بالاتر و ... به همراه دارد.

به صورت معمول شما باید مجوز استفاده از نرم ­افزار را خریداری کرده و با دریافت نسخه قابل نصب، آن را روی سخت ­افزار (سرور) و شبکه ی خود یا فضای میزبانی اجاره شده نصب کنید، پیکربندی کنید و سپس از آن استفاده کنید. همچنین برای در دسترس بودن دائمی آن، هزینه نگهداری و پشتیبانی پرداخت کنید.

در مقابل امروز امکانی فراهم شده است که اکثر نرم افزارها به صورت سرویس نرم­ افزاری ابری نیز عرضه می شوند. شما می ­توانید حق استفاده از آنها را به صورت اجاره ماهانه یا سالانه (یا حتی براساس حجم استفاده و میزان پردازش) پرداخت کنید. بدیهی است در این حالت نیاز به تأمین و نگهداری زیرساخت یا پرداخت هزینه­ های پشتیبانی مجزا ندارید. این سرویس ها معمولاً تحت وب هستند و در هر زمان و مکان در دسترس هستند.

مزایای نرم ­افزارها ابری

  • قابل دسترس در هر زمان و مکان:شما به راحتی از طریق یک مرورگر وب، در هر زمان و مکان، روی گوشی، تبلت یا کامپیوتر به نرم افزار دسترسی خواهید داشت. امروزه که دورکاری رواج بیشتری یافته است این ویژگی بیشتر اهمیت خود را نشان می­دهد.

  • مقرون به صرفه: استفاده از سرویس نرم ­افزاری SaaS نیاز به هزینه­ های سنگین اولیه برای خرید لایسنس نرم افزار و سخت افزار ندارد و به جای آن شما هزینه ­ی اجاره ماهانه کمتر و تقریباً ثابت پرداخت می­کنید. در اکثر سازمانها سرفصل هزینه­ های عملیاتی و اجرایی فرآیند ساده­ تری برای خرج کردن دارند. از طرفی در این مدل نیاز به قرارداد جداگانه سالانه برای پشتیبانی و زیرساخت ندارید و سرجمع در زمان و هزینه شما صرفه­ جویی می­شود.
  • پیش­بینی هزینه ­های آتی: مزایای پرداخت های ماهانه ثابت، به جای هزینه لایسنس، پشتیبانی، سخت ­افزار، نگهداری و بروزآوری در ساختار مالی سازمان قابل چشم ­پوشی نیستند.
  • بهره ­مندی از سرویس نرم ­افزاری بدون نگرانی: از آنجا که یک سرویس نرم ­افزاری آماده به کار در دسترس در اختیار شما قرار می­گیرد و عملکرد صحیح کل راهکار نیز تعهد می­شود، شما نگران نگهداری، تأمین منابع، زیرساخت، بروزآوری، سازگاری ابزارها و ... نیستید و فقط با یک تامین کننده طرف می ­شوید.
  • امنیت بالا: سرویسهای ابری در مراکز داده تجهیز شده و معتبر میزبانی می­شوند. این مراکز داده از زیرساختهای پیشرفته­ ای برای تأمین امنیت برخوردار هستند که فراهم کردن آنها برای اکثر سازمانها و شرکتها مقرون بصرفه نیست. بنابراین داده­ های شما روی سرویس های ابری محل امن­تری از روی سرورهای داخل سازمان شما خواهند داشت.
  • عملیاتی شدن سریع: یک نرم­ افزار ابری (Cloud-Based Software) در کمتر از یک ساعت یا در بدترین حالت طی یک روز کاری عملیاتی می­شود و کامل در دسترس و قابل استفاده توسط پرسنل سازمان قرار می گیرد. در حالی که خرید و نصب نرم­ افزارهای اختصاصی در برخی موارد ماه ها زمان برای عملیاتی شدن نیاز دارد.
  • مقیاس پذیری بالا: تکنولوژی ابری (Cloud Computing Technology) به صورت زیرساختی و ذاتی مقیاس پذیر است. به طور معمول در لحظه هر چقدر منابع که نیاز داشته باشید براساس میزان تقاضا به شما اختصاص داده می­شود و به همان میزان نیز هزینه پرداخت می­کنید. در حالی که ایجاد راهکارهای مقیاس پذیر در نصب اختصاصی نرم ­افزار گاهاً بسیار پرهزینه و زمان بر می­شود.
  • حق انتخاب و امکان تغییر نرم ­افزار: چون در این مدل شما خود نرم ­افزار را نمی­ خرید، همیشه با هزینه خیلی پایین، حق انتخاب در تغییر نرم افزار و سرویس مورد استفاده خود دارید.
  • هزینه­ های پائین تر انرژی: گرچه در کشور ما به نسبت بسیاری از کشورهای جهان انرژی ارزان است، اما بدیهی است که استفاده از سرویسهای نرم­ افزاری ابری تأثیر قابل توجهی در هزینه­ های انرژی مصرفی سازمان شما خواهد داشت.

تأثیرات جانبی مهم

  • اتصال اینترنتی پیوسته: شما برای استفاده از سرویس های ابری به اینترنت پیوسته و پایدار نیاز دارید. البته در مورد سرویس وب ­سایت سازمانی این موضوع یک نیاز بدیهی است و ربطی به ابری بودن یا نبودن سرویس ندارد.
  • هزینه­ های بلندمدت: اگر در مورد یک نرم­ افزار مشخص برای استفاده بلندمدت و بدون تغییر آن صحبت کنیم آنگاه سرویس ابری به نسبت نصب اختصاصی نرم­ افزار می­تواند در سرجمع، هزینه بلندمدت بیشتری داشته باشد.
  • امکان خصوصی ­سازی کمتر: طبیعتاً سرویسهای ابری امکان توسعه ­ی اختصاصی و خصوصی سازی کمتری دارند و فقط به تغییرات پیکربندی تعبیه شده محدود می­شوند. البته در سرویس ابری کولتفرم امکانات یکپارچه شدن با سایر نرم افزارها از طریق ربات و پیکربندی قوی وجود دارد. همچنین در مورد پورتال ابری سامان360، درخصوص نمای گرافیکی وب سایت و چیدمان محتوا شما بدون محدودیت امکان خصوصی سازی دارید.

توضیح: علیرغم مزایای سرویس های ابری، برخی سازمانهای دولتی بزرگ، بانکها و بیمه ­ها فقط می ­توانند از نرم ­افزارهای اختصاصی نصب شده در مراکز داده اختصاصی خود استفاده کنند. دلیل اصلی آنها تعهداتی است که در حوزه امنیت نرم افزارهای هسته سازمانی برای عدم نگهداری داده ­های مشتریان در خارج از محدوده­ ی سازمان برای تحقق مالکیت تام و داشتن کنترل کامل و 100% دارند. اگر سازمان شما در این دسته قرار می­گیرد ما نصب اختصاصی نرم افزار کولتفرم را برای حوزه تعاملات سازمانی و خرید و نصب نرم ­افزار سامان سوئیت را برای راه­ اندازی پورتال سازمانی اختصاصی توصیه می­کنیم.

نویسنده: فرامرز کلانتری
اجازه انتشار: قید نشده
نوع: تالیف
آدرس کوتاه شده: