چچ

چند راه تضمین شده برای افزایش رضایت شغلی در تیم کاری شما

رضایت شغلی مانند یک پتوی گرم و راحت در یک روز سرد زمستانی است. کارمندان از خواب بیدار می شوند و برای رفتن به سر کار هیجان زده هستند. پس از اتمام یک کار احساس موفقیت و خشنودی محقق می شود. به عبارت دیگر، رضایت شغلی میزان شادی و رضایتی است که فرد از شغل انتخابی خود به دست می آورد. حال سوال اینجاست که چگونه این زضایت و تعهد را در کارکنان ایجاد کنیم. در این مقاله چند روش پیشنهادی را با هم بررسی میکنیم.

چند راه تضمین شده برای افزایش رضایت شغلی در تیم کاری شما

آیا دوست دارید نیروی کار شما متعهد، کارآمد و کاملا تحت هدایت شما باشد؟

باید روی رضایت شغلی آن ها تمرکز کنید.

تحقیقات نشان دادند که کارمندان شاد به احتمال زیاد در سازمان باقی می مانند، غیبت های کمتری (به دلیل بیماری) خواهند داشت و کارایی بیشتری دارند.

وظیفه شما به عنوان یک مدیر این است که اطمینان حاصل کنید اعضای تیم شما از کار خود راضی و به آن متعهد هستند. این مقاله به بررسی پنج روش تضمین شده برای افزایش رضایت شغلی کارمندان در تیم می‌پردازد تا بتوانید بهره وری، نرخ حفظ کارکنان و موفقیت کلی در سازمان خود را بهبود ببخشید.

رضایت شغلی چیست؟

رضایت شغلی به خوشنودی کلی، خرسندی و احساسات مثبتی اشاره دارد که فرد نسبت به شغل خود تجربه می کند و تحت تاثیر عواملی مانند کار معنادار، استقلال، پاداش منصفانه، فرصت های رشد و توسعه و تعادل کار و زندگی قرار می‌گیرد.

براساس نظرسنجی جهانی که انجام شده است، ۷۴ درصد از داوطلبان کار، در جاهایی به دنبال استخدام هستند که ماهیت کار برایشان مهم باشد. سطح بالای رضایت شغلی می تواند منجر به افزایش انگیزه و تمایل شدید به ماندن در یک شرکت شود.

بطور کلی، رضایت شغلی یک عنصر حیاتی در شغل های موفق است. وقتی افراد در محل کار احساس رضایت می کنند، تمایل دارند تعهد، انگیزه و بهره وری بیشتری از خود نشان دهند. در نهایت، این امر منجر به افزایش عملکرد شغلی و دستاوردهای سازمانی می شود.

چرا رضایت شغلی مهم است؟

دفتری را تصور کنید پر از کارمندانی که لبخند بر لب دارند و کار خود را با اشتیاق و انرژی انجام می دهند. این صحنه ای است که هر کارفرمایی می خواهد ببیند. همه اینها به لطف رضایت شغلی محقق می شود.

در اینجا به پنج مورد از بزرگترین دلایل رضایت شغلی می پردازیم.

۱. افزایش مشارکت و بهره وری کارمندان

کارمندان راضی تعامل، انگیزه و بهره وری بیشتری دارند. مطالعه دانشگاه وارویک ( University of Warwick ) نشان می دهد که کارگران خوشحال ۱۲ درصد بهره ورتر از کارگران ناراضی هستند. براساس نظرسنجی موسسه گالوپ، تنها ۳۴ درصد از کارمندان آمریکایی در محل کار خود مشغول به کار هستند و این یعنی اکثر کارگران به طور کامل به شغل خود متعهد نیستند.

به بیان بهتر، شرکت هایی که کارمندان فعال و مشغول کار دارند، ۱۴۷ درصد بیشتر از همتایان خود درآمد کسب می کنند. اولویت‌بندی رضایت شغلی می تواند به شرکت ها کمک کند تا از این مزایا و موارد دیگر بهره مند شوند.

۲. رضایت مشتری را افزایش می دهد

کارمندانی که از شغل خود راضی هستند، اغلب خدمات بهتری به مشتریان ارائه می دهند. مطالعه گالوپ نشان داد که کارمندانی که با کار خود درگیر هستند، احتمال بیشتری برای بهبود رتبه رضایت مشتری به میزان ۱۰ درصد و افزایش فروش به میزان ۲۰ درصد در مقایسه با کسانی که ناراضی هستند، دارند.

۳. فرهنگ سازمانی مثبت را ارتقاء می دهد

پرورش یک محیط کار که بر اهمیت رضایت و رفاه کارکنان تاکید دارد، می تواند تاثیرات گسترده ای در یک سازمان داشته باشد. با ارزش گذاری و حمایت از کارمندان، آن‌ها با مثبت نگری و اشتیاق بیشتر به تعاملات با همکاران و مشتریان می‌پردازند. نتیجه می تواند یک فرهنگ سازمانی مشارکتی و سازنده تر باشد.

۴. هزینه های ترک شغل از سوی کارکنان کاهش می دهد

کارفرمایان تلاش و منابع قابل توجهی را در جذب و آماده سازی اعضا و پرسنل جدید سرمایه گذاری می کنند. حفظ کارمندان از طریق تضمین رضایت شغلی می تواند هزینه های مرتبط با نرخ ترک شغل بالا را کاهش دهد. مطالعه گالوپ نشان داد که جایگزین کردن یک کارمند می تواند هزینه ای معادل ۲۰۰ درصد حقوق سالانه اش داشته باشد. کسب و کارها با اولویت بندی رضایت شغلی و ایجاد یک محیط کاری مثبت، می توانند کارمندان ارزشمند خود را حفظ کنند و در هزینه‌های ترک شغل صرفه جویی کنند.

۵. سلامت و تندرستی کارمندان را بهبود می دهد

اثرات رضایت شغلی فراتر از عملکرد کارمندان است، زیرا سلامت و رفاه کارمندان را نیز به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. برخی تحقیقات نشان می دهند کارمندانی که از شغل خود راضی هستند، استرس کمتر و سلامت کلی بهتری را تجربه خواهند کرد. براساس مطالعه دانشگاه میشیگان، کارگرانی که رضایت شغلی را تجربه می کنند، در مقایسه با اعضای ناراضی تیم، خطر کمتری برای ابتلا به بیماری قلبی دارند.

شرکت های مشهوری که رضایت شغلی را به رسمیت می شناسند

افزایش رضایت شغلی یک عنصر حیاتی برای سازمان ها برای حفظ کارمندان کارآ، بهبود بهره وری و پرورش یک محیط سازمانی مطلوب است. در اینجا سه نمونه از شرکت های مشهوری که رضایت شغلی در محل کار را با موفقیت در اولویت‌ قرار داده اند، آورده شده است.

گوگل

گوگل می داند که رضایت شغلی برای تعامل و حفظ کارمندان حیاتی است. مجموعه ای از مزایا مانند خدمات سلامت در محل کار، وعده های غذایی باکیفیت و دسترسی به مراقبت های بهداشتی، به تضمین رضایت کارکنان کمک می کند.

این شرکت به کارکنان خود اجازه داده ۲۰ درصد از زمان خود را به پروژه های شخصی تخصیص دهند. با این روش خلاقیت و مالکیت را در میان کارمندان تشویق می کند.

این امر می‌تواند منجر به افزایش رضایت شغلی و احساس غرور در محصولات سازمان شود.

موضوع جالب توجه: تمرکز گوگلی ها بر رضایت و خوشحالی کارمندان بخش مهمی از فرهنگ سازمانی آن ها است.

آن ها با ارائه مزایای منحصربه فرد و تشویق خلاقیت، یک محیط کاری ایجاد کرده اند که کارمندان هر روز برای حضور در آن هیجان زده هستند.

الگوی مناسب برای: سازمان هایی که به دنبال پرورش محیطی حاوی نبوغ و ابتکار هستند و در عین حال رضایت و رفاه نیروی کار خود را در اولویت قرار می دهند.

پروکتر و گمبل (Procter & Gamble)

پروکتر و گمبل (P&G) یک شرکت جهانی کالاهای مصرفی است که طرح های متعددی را برای بهبود رضایت شغلی کارمندان خود اجرا کرده است.

یکی از برجسته ترین برنامه های این شرکت، استراتژی نوآوری باز "اتصال + توسعه"(“Connect + Develop” ) است که کارمندان را به همکاری و اشتراک گذاری ایده ها با همکاران بخش ها و مکان های مختلف تشویق می کند.

این رویکرد حس کار گروهی و تعلق را تقویت می کند و فرصت هایی برای رشد شخصی و شغلی فراهم می کند.

موضوع جالب توجه: تمرکز P&G روی همکاری و نوآوری به ایجاد فرهنگ سازمانی مثبت و در عین حال ایجاد یک محیط کاری رضایت بخش تر برای کارمندان کمک می کند.

شرکت P&G یک جو کاری مشارکتی را پرورش داده است که در آن کارمندان ایده های خود را به اشتراک می گذارند و به سمت یک هدف مشترک کار می کنند. این روند منجر به یک محل کار می شود که در آن افراد احساس رضایت و انگیزه کافی برای موفقیت می کنند.

الگوی مناسب برای: شرکت هایی که به دنبال ترویج کار گروهی و همکاری میان کارمندان و تشویق نوآوری و رشد شخصی هستند.

برنامه اتصال + توسعه P&G یک مدل ویژه برای ایجاد فرهنگ خلاقیت و همکاری ارائه می دهد که منجر به افزایش رضایت شغلی و بهبود نتایج کسب وکار می شود.

ادوبی (Adobe)

ادوبی با ارائه برنامه ها و مزایای متنوع، تعامل و رضایت کارمندان را در اولویت قرار می دهد.

یکی از این نمونه ها، برنامه Life@Adobe است که طیف وسیعی از منابع مانند برنامه های سلامت و تندرستی، مشاوره مالی و فرصت های توسعه شغلی را در اختیار کارمندان قرار می دهد.

آن ها همچنین فرهنگ شفافیت و ارتباطات باز را از طریق گرفتن بازخورد کارمندان و برگزاری جلسات منظم تشویق می کنند.

موضوع جالب توجه: ادوبی تعهد خود به سلامت کارمندان را با ارائه مزایای مختلف از جمله سلامت و تندرستی و فرصت های توسعه شغلی نشان می دهد.

آن ها فرهنگ باز بودن و ارتباط در محیط کار را تشویق می کنند تا کارمندان احساس ارزش و قدردانی کنند.

الگوی مناسب برای: سازمان هایی که هدف آن ها پرورش محیطی از ارتباطات آزاد و شفافیت، اولویت بندی رفاه کارمندان و تشویق رشد شغلی است.

چگونه رضایت شغلی را افزایش دهیم؟

۱. تحسین مداوم و تمرکز روی اثرگذاری

یک گزارش تحقیقی درباره وضعیت مشارکت کارمندان ،نشان داد که ۶۳ درصد از کارمندان احساس تحسین شدگی کافی ندارند.

با تحسین مداوم کارمندان (زمانی که کار خوبی انجام داده اند) باعث می شوید که آن ها احساس غرور بیشتری نسبت به کار خود داشته باشند و انگیزه بهتری برای کار سخت تر در آینده خواهند داشت.

علاوه بر این، همانطور که قبلا گفته شد، کارمندان باید احساس کنند که کارشان مهم است.

به جای گفتن عبارت «احسنت به خاطر انجام فلان کمپین یا فلان پروژه»، به کارمند خود توضیح دهید که چقدر کار او برای تیم شما مهم است و در کل شرکت تفاوت ایجاد می کند.

اگر روی چگونگی ارتباط کار آن‌ها با اهداف بلندمدت شرکت تمرکز کنید، کارمندان شما کمتر احساس بی مصرف بودن خواهند کرد. به عنوان مثال، ممکن است بگویید: «من می خواهم از شما به خاطر تلاشی که در آخرین کمپین فیسبوک انجام دادید، تشکر کنم. این کمپین به جذب بیش از ۱۷ هزار مخاطب کمک کرد و مشخص شد که ۱۲ درصد از این مخاطبان lead های باکیفیتی هستند که باورنکردنی است».

با این تعریف و تمجید، به کارمند خود نشان داده اید که کار او برای شرکت و موفقیت آینده تیم شما اهمیت دارد.

این تقویت مثبت می تواند گام بلندی در جهت افزایش رضایت شغلی او باشد.

۲. ارائه فرصت های شغلی، آموزشی یا تحصیلی

امروزه، توسعه شغلی دیگر تنها یک مزیت خوب نیست.

گزارش یادگیری در محل کار لینکدین نشان داد که ۹۴ درصد از کارمندان در صورت سرمایه گذاری روی شغل خود، مدت بیشتری در یک شرکت باقی می مانند.

شما با ارائه فرصت های توسعه شغلی و جستجوی فعالانه فرصت های ویژه برای کمک به رشد کارمندان خود، نشان می دهید که چقدر به موفقیت طولانی مدت آن ها اهمیت می دهید.

آموزش کارمندان و اجازه دادن به آن ها برای گسترش مهارت هایشان به موفقیت بلندمدت تیم شما کمک خواهد کرد.

به عنوان مثال، HubSpot کلاس های تخصصی ارائه می دهد، کلاس هایی که کارمندان در آن ها مهارت هایی مانند تولید ویدئو یا SEO را آموزش می بینند. وقتی کارمندان این مهارت ها را به دست آورند، می توانند آن ها را در نقش های خود به کار بگیرند. این امر آن ها را خوش فکرتر و نوآورتر می کند.

برنامه آموزش مدیریتی فرصتی برای شما است تا کارمندان خود را برای تبدیل شدن به مدیر و رهبر تیم آماده کنید. این کار می تواند به کاهش نرخ ترک شغل کمک کند و کارمندان شما را قادر به رشد در شرکت کند.

۳. نشان دهید که به سلامت روحی و جسمی کارمندان خود اهمیت می دهید.

اگر کارمندان شما احساس کنند که سلامت جسمی یا روانی خود را فدا می کنند، نمی توانند در محیط کار راضی باشند.

برای افزایش رضایت شغلی، بسیار مهم است که به کارمندان نشان دهید سلامت آن ها اهمیت دارد. به علاوه، اگر کارمندان شما در طول روز برای بازیابی روحی و جسمی خود وقت بگذارند، بازدهی بیشتری در کار خواهند داشت.

برای اینکه نشان دهید به سلامت جسمی کارمندان خود اهمیت می دهید، در نظر بگیرید که چگونه می توانید فعالیت بدنی را در محیط کار بگنجانید.

اگر بودجه لازم برای راه اندازی یک باشگاه ورزشی ندارید اشکالی ندارد، فقط ایجاد یک فرهنگ که در آن کارکنان برای حضور در کلاس ورزشی محل کار خود را زودتر ترک می کنند می تواند به شما کمک کند. علاوه بر این، مهم است که فرصت هایی برای کاهش استرس و ارتقای سلامت روانی ایجاد کنید.

به عنوان مثال، می توانید ساعت های انعطاف پذیری را پیشنهاد دهید تا کارمندان بتوانند از رفت و آمد استرس زا در صبح اجتناب کنند. همچنین، می توانید مانند گوگل، نایک و اپل جلسات آگاهی ذهن در زمان ناهار ایجاد کنید.

حداقل، زمانی را برای بررسی کارمندان صرف کنید و از آن ها بپرسید چه احساسی نسبت به حجم کاری خود دارند. اگر به نظر برسد که آن ها استرس دارند، به این موضوع فکر کنید که چگونه می توانید به محول کردن وظایف به آن ها کمک کنید تا به مسیر خود بازگردند.

۴. محیطی را ایجاد کنید که در آن همکاران بتوانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند

اکثر افراد ساعات بیشتری را به کار خود اختصاص می دهند تا به روابط مهم خود با همسر، فرزندان یا دوستان.

برای افزایش رضایت شغلی، مهم است راه هایی پیدا کنید تا به کارمندان خود کمک کنید با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و دوستی های واقعی شکل دهند.

برای تقویت ارتباطات در محل کار، می توانید بازی ها یا فعالیت هایی را به فضای اشتراکی خود اضافه کنید مثلا می توانید یک میز پینگ پنگ یا کنسول بازی بخرید تا کارمندان را به تعامل با یکدیگر تشویق کنید. همچنین، می توانید استراحت های هفتگی مانند ساعت شاد جمعه یا ناهار تیمی دوشنبه را برنامه ریزی کنید.

همچنین مهم است که برنامه ریزی منظمی برای خروج از دفتر داشته باشید. کارمندان شما زمانی که احساس نکنند باید کاملا حرفه ای عمل کنند، به احتمال زیاد دوستی های عمیقی را در خارج از دفتر شکل می دهند. برای مثال می توانید آن ها را به یک بازی فوتسال یا والیبال ببرید.

یک محیط جدید می تواند به کارمندان کمک کند تا در سطح عمیق تری ارتباط برقرار کنند. علاوه بر این، صرف زمان برای جشن گرفتن نقاط عطف مهم در زندگی کارمندان می تواند به آن ها کمک کند تا احساس قدردانی کنند. به عنوان مثال، می توانید گروهی را برای برگزاری جشن تولد یا مراسم نامزدی یک همکار جمع کنید.

۵. نظرسنجی در مورد رضایت شغلی انجام دهید.

اگر به طور منظم نظرسنجی انجام ندهید تا ببینید کارمندانتان چقدر خوشحال و راضی هستند، هرگز نخواهید فهمید که استراتژی های شما جواب می دهند یا خیر.

نظرسنجی رضایت شغلی به شما کمک می کند حوزه هایی که نیاز به بهبود بیشتر دارند را کشف کنید که ممکن است در غیر این صورت از دست بدهید. علاوه بر این، نظرسنجی رضایت شغلی به کارمندان شما نشان می دهد که شما به احساس آن ها اهمیت می دهید.

اگر اجازه دهید نظرشان را بیان کنید، به آن ها نشان می دهید که برای شرکت مهم هستند. اطمینان حاصل کنید که نظرسنجی شما بصورت ناشناس برگزار می شود تا کارمندان ابراز نگرانی نکنند.

در شادیِ امروز کارمندانتان

سطح رضایت شغلی در میان کارمندان نقش اساسی در تعامل، حفظ و عملکرد کلی شرکت دارد. با اجرای این پنج روش تضمین شده برای افزایش رضایت شغلی در تیم خود، می توانید محیط کار را بهبود بخشیده و فرهنگ مثبت گرایی، خلاقیت و بهره وری را ایجاد کنید. به یاد داشته باشید که کارمندان راضی انگیزه بیشتری دارند و بازده حاصل از سرمایه‌گذاری روی شادی آن‌ها در طول زمان قابل توجه است.

مترجم: نسرین اسکندریان
اجازه انتشار: قید نشده
نوع: ترجمه
منبع اصلی مقاله: https://blog.hubspot.com/marketing/job-res
آدرس کوتاه شده: